SmileHEI ALLE SAMMEN... Endelig har vi kjøpt oss 24 timers nett tilgang... det betyr at vi kan legge inn de 3 første dagene fra hotellet i Berlin.

DAG 1 SØNDAG FLESBERG – KIEL

KL.1030 søndag var alle  turdeltakerene på plass i skolegården, klappet og klare til avreise. Alle fikk utlevert FLOTTE HETTEGENSERE som vi hadde fått sponset fra hyggelige givere i dalen. Et kvarter senere var alle på plass i bussen, og vi tutet og vinket farvel til alle dere som måtte være igjen hjemme denne gang.

Nøyaktig 12.30 som planlagt svingte Kjell bussen inn på kaianlegget til Colorline’s Fantacy. Ekstra sikkerhetskontroll med fremvisning av pass ved innsjekking satte ingen demper på humøret. Etter nøye inspeksjon av alle båtens attraksjoner, var det tid for informasjon fra skipets folk og et par timer etter det buffet. Noe alle satte stor pris på, her var det noe for enhver smak.

De fleste har fått med seg et forrykende show med flotte dansere, sangere og sjonglører ombord. Ellers har det blitt shoppet både bjørneboxere, elgboxere, velduftende produkter og godis. Alle har storkost seg... og mange har fått nye venner fra lenger opp i dalen, da Rollag og Veggli skole var på samme båt som oss.

Om dere ser i billedgalleriet er det noen bilder fra båten.... alkoholfrie drinker var f.eks. populært under showet.

Vi voksne som er med, var skikkelig stolte av våre kjekke ungdommer som har oppført seg helt eksemplarisk ombord. Veldig hyggelig har det vært denne første dagen... vi ser frem til de nesten dagene...

Vi venter på å kunne gå i land, og HILSER HJEM :)

DAG 2 MANDAG KIEL – BERLIN

Alle stilte blide og opplagte til frokost på båten til avtalt tid på morgenkvisten. Vel pakket ut av lugarer gikk alle ut av båten og møttes på kaia. Etter litt venting kom Kjeld og Ingunn med bussen, og vi fikk stablet oss ombord. Vi fikk en mini-sightseeing rundt i Kiel der vi bl.a. fikk se en bunkers fra krigens dager.

Vi er allerede veldig glad i Kjeld som er vår sjåfør på turen......

Så gikk turen videre mot Berlin, med innlagt varm lunsj underveis.. Wienersnitzel og pommes frites gled ned på høy kant for ungdommene, og vi voksne fikk i stedet for pommes frites, poteter og grønnsaker. Deilig med varm mat.

Regnværet inntok oss underveis mot Berlin. Heldigvis var det sluttet å regne da vi kom frem til Stazifengslet. Elevene fikk en guide der, Mike som de satt stor pris på... skandinavisk talende, ungdommelig og kvikk. De sa etterpå at det var den beste historietimen de hadde hatt (levende fortalt av en tidligere fange).... Første gang han satt inne var han bare 17 år! ”Bjørn sa seg litt uenig i dette med historietimen”.

Mens vi venter på guidene våre....

Vi voksne fikk en engelsktalende guide, Cliewe.. som også hadde sittet inne 10 mnd. Veldig interessant og lærerikt.

Hans testet ut forhørsrommet...... litt annerledes enn på kammeret i Norge

Her er det ikke lett å rømme....

På veien til restauranten hvor Ingunn hadde booket plass til oss, fikk vi en liten guiding på veien... Fjernsynstårnet som rager 365 meter over bakken, var et vakkert skue med lys... Et mylder av folk og biler, opplyste flotte bygninger og reklameplakater sier oss at det blir interessant å få noen timer på egenhånd i Berlin i morgen ettermiddag.

Vel fremme på restauranten ble vi godt tatt imot og servert en 3 retters middag, sammen med et Japansk reisefølge. Vi voksne var veldig stolte av de kjekke ungdommene vi har med på tur, som oppfører seg flott uansett hvor vi tar dem med.

Vi var fremme på hotellet ved 2030 tiden, og fikk etterhvert fordelt alle på rommene som ikke stemte helt med slik vi hadde booket dem, men alle ble fornøyd. Når klokken var passert 22 var alle på rommet sitt etter avtale.

Imorgen kl.0700 er det bestilt vekking og da går turen mot 2 konsentrasjonsleire og Berlin på egenhånd. Vi både gleder og gruer oss.

DAG 3 TIRSDAG BERLIN – SACHSENHAUSEN – RAVENSBRÜCK

Tidlig opp idag – enkel frokost i bowlinghallen kl.0730 (uten egg og bacon), veldig annerledes enn på båten. Inn i bussen igjen.. og så bar det avsted mot Sachsenhausen..Ingunn og Kjeld er helt UTROLIGE som reiseledere og fortellere. Man skulle nesten tro de hadde bodd i Berlin i mange år, og sittet i konsentrasjonsleirene selv. De forteller historien så levende at hele bussen klarer å være rolige.  Underveis har vi fått mange historier, og vi ser stadig nye filmer om det vi skal oppleve. I går så vi Holocost, idag to filmer fra konsentrasjonsleirene vi skulle besøke med intervjuer av de som selv hadde sittet innesperret i leirene... STERKE SAKER!

Ingunn vår blide, utrolig flinke reiseleder

Først var vi i Sachsenhausen - en leir hvor det ikke var så mange inntakte bobrakker etc. lenger. Leiren var veldig ”frisert”, så heldigvis hadde vi med våre flotte reiseledere som kunne fortelle oss om hvordan alt var i tidligere tider. Det er ikke til å stikke under en stol at de gir oss mange sterke inntrykk av hvordan det hele ble organisert og grusomhetene som fant sted for ikke mer enn 60 år siden. Alle sitter igjen med store spørsmål om hvordan slikt kunne skje!

Sachsenhausen, toalettene fikk man bare benytte til gitte tider... kort tid.

En liten times kjøring, med en ørliten stopp underveis for å kjøpe inn roser til alle jentene, svingte Kjeld inn på vertshuset hvor det var bestilt lunsj til oss... godt  med en liten pause!

Etter lunsj var det ca 10 minutters kjøring til Ravensbrück. Denne leiren ble brukt til kvinner og barn. For å finne ut hvem som var barn og voksne ble høydemål benyttet.. da spilte det ingen rolle om man var 12 eller 15 år, så sant høyden tilsa at man var voksen. Rundt 135.000 mennesker var innom denne leiren, bare 30% av alle fanger kom ut med livet i behold.

Vår høytidlige sermoni... med blomsternedleggelse....

Helt til slutt hadde vi en liten sermoni...Anne holdt en liten minnetale på vegne av oss allle helt på sparket, hvorpå alle jentene fikk hver sin rose for å legge ned i vannet i Tårenes Sjø for å minnes alle kvinnene som var blitt likvidert.

På hjemveien fikk vi en flott omvisning i Berlin. Ingunn og Kjell fortalte historier om veldig mange bygninger og minnesmerker rundt omkring i Berlin. Vi ble alle så imponert at vi føler at vi må til Berlin på nytt for å ha mye bedre tid til å bese alt dette nøyere. Vi hadde også en liten time ute på byen hvor alle kunne teste sine shopping-gener! Alle møtte til avtalt tid en time etter... helt fantastisk.

Brandenburger Tor

Imorgen tidlig er det frokost kl.07.00 – avreise kl.08.00 – Tropical Island kl.09.00 og så ca. 6 timers kjøring fra badeland til Krakow.... Så nå er det riktig god natt...

Til dere som har skrevet noen ord til oss: TUSEN TAKK SKAL DERE HA!! Vi skal hilse tilbake fra alle her også J

DAG 4 ONSDAG BERLIN – TROPIC ISLAND – KRAKOW

Veldig tidlig opp i dag. Frokost kl.07.00, så avreise mot dagens høydepunkt TROPICAL ISLAND. Alle ungdommene gledet seg veldig. En times tur ut til den KJEMPEMESSIGE ”domen” som rommet badeland.

Etter innsjekking fikk alle et ”armbåndsur” som inngangsbillett, denne skulle dekke de normale aktivitetene rundt i badeland. Lunsj var inkludert i billetten, men dersom de skulle ha noe ekstra ble det lagt inn på klokken og skulle betales ved utsjekk. På grunn av at det denne uken er høstferie i Tyskland var det veldig mange familier i badeland. Utrolig fint der inne selv om det var ganske ”lummert”.

Påfugler gikk fritt rundt, fisker svømte i en dam utenfor en av tropehyttene... skillpaddene koste seg i vannkanten på tømmerstokkene, og hvit sandstrand lokket bare noen meter unna. Noen koste seg i boblebasseng...

Det ble altfor kort tid i Tropical Island. 3 timer ble mest å løpe rundt omkring og få i seg lunsjen.

En kjempelang kø møtte oss når vi skulle sjekke ut igjen... og det tok sin tid når vi skulle få alle igjennom.

Vel inne på bussen igjen med alle sammen... ble det tatt fatt på den lange turen til Krakow. 7 timers tur.

Kjeld hadde det veldig gøy med ungdommene når vi kjørte over grensen til Polen, og sa at alle først måtte vise frem passet og så dukke for at de ikke skulle se dem... da hadde vi det litt festlig alle sammen. Når vi hadde kommet vel over og kjørt noen få kilometer..... ble det utrolig dårlig veistandard... det dumpet og låt... vi trodde nesten vi kjørte tog.

Enda verre ble det når det plutselig kom noen skikkelige  dumper, slik at alle i bussen hoppet... kaffen skvulpet over... men det var heldigvis ikke så mange store dumper. Underveis en halvtimes pause på Mac Donalds, hvor vi spanderte is. Et populært innslag, både for ungdom og voksne.

Så ble det non-stop kjøring til hotellet vårt i Krakow. Jo nærmere Krakow vi kom .... jo mer snødde det. Da vi endelig stoppet foran hotellet var det et skikkelig sørpeføre ute, og snøkjerringene lavet ned. Litt våte på bena kom vi oss iallefall inn og fikk middag.

Litt plunder og heft på noen av PC’ene på rommene som ikke fungerte helt som de skulle, for her var det faktisk internett gratis på rommet J Hotellets IT personale var iallefall flinke til å forsøke å fixe problemene, men det fungerte ikke overalt for det. Mange av elevene har med egen PC og klarer seg selv, og da er det heller ikke noe problem.

Den lille timen de hadde til rådighet, før det skulle være stille på rommene gikk råfort.. og roen spredde seg ganske fort bortover i gangen (på dette hotellet har heldigvis alle rom i samme gang).

DAG 5 TORSDAG KRAKOW – AUSCHWITZ I OG II (BIRKENAU)

Tidlig opp igjen... til frokost kl.07.00, avreise til leirene kl.08.00. På grunn av været... og fordi Ingunn og Kjeld var så sikre på at det kom til å være veldig sølete i Birkenau..... besluttet vi voksne å investere i gummistøvler til hele bussen.... så tenkt - så gjort.

Vi reiste innom et supermarked og noen av oss voksne gikk inn for å handle 46 par gummistøvler...  Dette viste seg å ikke være noen enkel sak... vi tror Polakkene blir betalt timepris og ikke etter innsats ..... for dette tok sin tid. Heldigvis hadde de ganske mange par støvler, slik at vi fikk med oss mesteparten av det vi hadde tenkt ut igjen.

Alle de andre ungdommene i leirene kikket på våre FLOTTE gummistøvler. Og vi tror nok de skjønte poenget når de så all søla i Birkenau....

Så gikk veien videre til Auschwitz I, hvor Ingunn fort fant ut at vi heller skulle ta Birkenau først. De hadde Israelere på besøk denne dagen og det var en selsom opplevelse... politieskorte, sykebil og sikkerhetsvakter og da blir visst deler av leiren stengt.  Vi fikk derfor en omvisning i Birkenau først... med avtale om å komme tilbake igjen etter vi hadde vært i Auschwitz I.

Turen rundt i Birkenau ble en opplevelse med ettertanke. At 1.5 millioner mennesker har blitt drept i disse to leirene er nesten ikke til å skjønne. Denne leiren var mye mer inntakt enn Sachsenhausen og Ravenbrück.

Vi ble delt i to grupper, og vi fikk hver vår engelsktalende guide. Under rundtturen kom også Israelerene inn i denne leiren med full politieskorte mm. De holdt en minneapell, men reiste fort ut av denne leiren igjen.

Kl.13 var det lunsj i Auschwitz I, og etterpå omvisning med de samme guidene som vi hadde hatt i Birkenau. Her fikk vi utdelt headset, slik at vi skulle høre guiden under turen rundt i leiren.

Her var det mange sterke opplevelser... vi så alt vi hittil bare hadde hørt om.... 2 tonn med kvinne- og barnehår....det fylte opp nesten et helt rom (og tilsammen hadde det vært 7 tonn med hår). Det var tusenvis av briller, sko, klær, kofferter, bøtter og kjøkkenutstyr. Det var vanskelig å beskue ”utstillingen” av barnesko – det var SÅ MANGE SKO der...Så ufattelig at alle disse ungene har endt sine dager på en så gruefull måte... før de nesten hadde rukket å leve.

Gasskammeret var SKREKKELIG.... dette kommer vi ALDRI til å glemme.

Etter endt omvisning i Auschwitz I, gikk alle på bussen igjen og kjørte de 3 kilometrene til Birkenau. Inn i leiren igjen beså vi en av trebrakkene og toaletthuset. Det var flere kjempelange rekker med hull – støpt, tenk dere følelsen av å ha ett og et halv minutt på en ISKALD DO, to ganger i døgnet med forutbestemt tidspunkt.

Dersom vaktene fant barn, ble de sluppet levende ned i doene.... UMENNESKELIG !

Det var en flott lang murt ovn inne i brakken... her kunne de fyre alt de hadde lyst: MEN: de måtte selv finne brensel... og det var det ingenting av... etter 12-13 timers arbeidsøkt orket heller ingen å gå på leting....

Doforholdene.... her var det ikke snakk om noe privatliv

Sengene i murbrakkene var støpt. De hadde bare en tynn stråmadrass å ligge på....

Så gikk vi hele togsporet opp igjen, fra Dødens port til minnestedet. Nå var det guttenes tur til å legge ned roser til minne om alle ofrene. Dette ble veldig høytidlig, Jørgen og Bertil holdt en liten minnetale over de falne. På sparket også denne gang – dette var veldig rørende.

Alle guttene la ned hver sin rose, og etter dette holdt vi ett minutt stillhet. Gruppebilder ble tatt før vi gikk tilbake til bussen.

Vel ombord på bussen igjen, slitne, fulle av inntrykk og veldig kalde fikk ungdommene en ”påskjønnelse” av Kjeld. Stopp ved et kjøpesenter i nærheten en times tid før vi skulle tilbake til hotellet. Kjøpesenteret var veldig populært, her ble det shoppet som aldri før. Kjempebillig var det her: skinn, sølv, sko, støvletter, sminke, mat - ja alt føltes nesten "gratis". Alle viste store shopping-gener. Det lover godt til imorgen da vi får noen timer i Krakow etter at vi har vært i Saltgruvene.

DAG 6 - FREDAG - SALTGRUVENE  OG KRAKOW

Ennå en dag med frokost kl.07.00 og avreise fra hotellet kl.8. Turen gikk idag til Saltgruvene. Vi ble inndelt i 2 grupper med hver vår engelsktalende guide. Første ”post” var heisen – i hele 3 lag. Dvs. De fylte opp folk i 3 høyder i hvert sitt rom i heisen. Og den gikk kjempefort. Det var nesten som å kjøre karusell der den rutsjet nedover.

Anne Berit og Grete har vært som to SOLSTRÅLER på turen....

Alle kom vel ned og det var en STOR rundtur inne i gruvene. Vi så salt på vegger og tak, samt en mengde saltskulpturer. Veldig flott tilrettelagt med lyskastere på alle skulpturer og flinke guider. Rundturen inne i gruvene tok ca 2 timer, vel ute igjen.. med en enda lengre heistur enn ned... og det kilte i magen nok en gang var vi ute igjen.

Vi skulle spise like ved gruvene på en restaurant... og menyen idag var biff m/pommes frites og salat. Etter maten fikk vi litt tid innom en bod i nærheten for å handle oss rimelige tøfler, saltlamper, hatter etc. og vi kjøpte villig vekk.

Torget var fullt av duer.... og alle ville ha mat... man ble nesten flydd ned..

Så var det tilbake til bussen igjen og på vei til Krakow for noen timer på egenhånd. Vi gikk i samlet tropp til torget og så fikk alle gjøre som de ville noen timer.

Nytt fremmøte kl.17.15 for å gå videre til kveldsmat på et flott sted hvor det også var Folkloreaften. Her ble det mye gøy da de sørget for å få med både ungdommer og voksne i dansen.

Det dukket også opp en hest med rytter midtveis... og han ga oss gode ønsker på veien med sin ”tryllestav”. Vi fikk deilig mat... wienersnitzel m/ris og salat, mineralvann til og is til dessert.

Dansegruppen var underholdene og flinke.

De fikk alle sammen med på ringdans og moro.

Mannen som ønsket oss hell og lykke.

Etter å ha sagt pent takk for oss, gikk vi ut igjen i regnværet for å treffe Kjeld med bussen. Vi fikk en ekstrasving å gå da Kjeld ikke kom så nær oss som han hadde tenkt. Alle var imidlertid ved godt mot og trasket i vei selv om det ble et godt stykke å gå. Vel på plass i bussen igjen fikk vi beskjed om at nå var tiden kommet for å besøke Jødekvartalet... han ville kjøre innom dette og ta en tur ut med oss for å vise oss dette litt nærmere. Selv om vi alle var litt slitne og småvåte tok alle det med godt mot og trasket etter Kjeld rundt kvartalet. Og vi fikk som vanlig en interessant beretning om historien rundt dette av Kjeld.

Etter et kvarters tid var vi tilbake i bussen og på vei til hotellet igjen. Og etter nok en halvtimes tid fremme. Alle fikk beskjed om at ikveld måtte vi pakke sakene til den lange turen imorgen.

DAG 7 – LØRDAG - KRAKOW – SWINOUJSCIE

Imorgen tidlig kl.06.15 er det bestilt vekking. Frokost kl.07.00, pakking av buss kl.07.45 og avreise kl.08.00. Så går turen til Swinoujscie hvor vi skal ta fergen til Ystad i Sverige. Det blir nok en veldig lang tur imorgen – kanskje så mye som 12-13 timer i bussen.

Vi håper å være fremme ved 21’tiden. Fergen går kl. 22.30. Vi er litt redd for sjø, det har vært dårlig vær her og mye vind ved kysten...men vi er godt utstyrt med sjøsyketabletter så dette går nok bra.

DAG 8 – SØNDAG - YSTAD – FLESBERG

Vi skal ankomme ystad kl.07.00 søndag, og før dette ha i oss frokost. Det blir mange timer i buss,også søndag før vi kommer hjem igjen til dere. 11-12 timers kjøring, vi regner med å stoppe i Svene – Lampeland – Flesberg og være i Flesberg ca kl.18.30. Vi regner med at ungdommene tar kontakt med dere hjemme for å avtale videre henting.

Vi har hatt en veldig trivelig tur sammen med ungdommene. Vi har sett at ungdommene har KOST SEG og har det VELDIG HYGGELIG SAMMEN. De er også veldig flinke til å ta vare på hverandre. Vi tror dette har vært en opplevelse de senere i livet vil huske godt.  Det har vært FLOTT å oppleve at våre håpefulle har vært så positive, holdt tidsfrister og oppført seg pent på hele turen.

Vi er VELDIG GLAD for at vi valgte NorDanBus med Ingunn og Kjeld. De er som sagt en hel historiebok for seg selv. De er alltid blide, hjelpsomme og hyggelige.... Det hadde nok ikke blitt en så storartet tur uten dem! Vi er VELDIG TAKKNEMELIGE FOR EN UTROLIG FLOTT TUR - TUSEN TAKK SKAL DERE HA :)

Så sees vi på POLENKVELDEN 26. oktober – TAKK FOR OSS J

Takk for at dere har fulgt med oss på nettet. Det har vært veldig hyggelig å høre fra mange av dere :)